POČINJE 25. JUGOSLOVENSKI POZORIŠNI FESTIVAL: Čuvanje festivalske vatre

Od 4. do 9. juna održaće se 25. Jugoslovenski pozorišni festival „Bez prevoda“ pod ovogodišnjim imenom „Vreme straha i podviga“. Ovaj festival je trebalo da se održi u novembru prošle godine, ali je odložen zbog pandemije Covid 19. S obzirom da su se stekli minimalni uslovi za održavanje festivala, rukovodstvo užičkog Narodnog pozorišta i selektori festivala su uz mnogo snage i muke uspeli da odaberu predstave iz regiona i predstave ih publici.

Direktor Narodnog pozorišta Užice Zoran Stamatović je rekao da je ovo prvi festival koji će se u takvom formatu pojaviti u Srbiji od početka epidemije.

Prema odabiru selektora publici će biti predstavljene predstave: u petak, 4. juna – Beogradsko dramsko pozorište predsatava „Čitač“, Fedor Šili (po motivima romana Bernharda Šlinka), u režiji Borisa Liješevića; u subotu, 5. juna – Narodno pozorište Sarajevo „O medvjedima i ljudima“, autorski projekat reditelja Saše Anočića; u ponedeljak, 7. juna – Jugoslovensko dramsko pozorište, „Putujuće pozorište Šopalović“, prema komadu Ljubomira Simovića i u režiji Jagoša Markovića; u utorak, 8. juna – Narodno pozorište Subotica, „Radnička hronika“, prema komadu Petra Mihajlovića, u režiji Veljka Mićunovića i u sredu, 9. juna – Koprodukcija Novog Tvrđava teatra, Grada teatra Budve, Novosadskog pozorišta i East West Centra iz Sarajeva „Upotreba čoveka“, po romanu Aleksandra Tišme, dramatizacija Fedor Šili i Boris Liješević, u režiji Borisa Liješevića.

Grad Užice je za ovaj 25. festival izdvojili 3,5 miliona dinara, a Ministarstvo kulture 2,7 miliona dinara. Gradonačelnica je najavila ukoliko bude bilo mogućnosti za održavanje 26. festivala u novembru ove godine, Grad će sa istim iznosom podržati JPF, dok ima najava da će isto toliko i Ministarstvo kulture finansirati.

– Nakon svega što smo prošli proteklih 15 meseci možemo da malo odahnemo. Ovo je mali korak ka povratku normalnom životu – rekla je gradonačelnica dr Jelena Raković Radivojević.

Koselektor festivala Bojan Munjin je rekao da je bilo veoma reško i mučno organizovati ovaj festival.

– Ali, još smo živi i još smo tu. Ovo je čuvanje festivalske vatre – rekao je Munjin.

Situacija u pozorištama Evrope i regionama Munjin je ocenio kao jako tešku.

– Izvršiti selekciju predstava je bilo jako teško. Zbog poznate situacije teško je bilo putovati i gledati predstave ako ih je uopšte bilo. Evropa i Amerika su bila skroz pozorišno zaključani. Umetnički direktor iz Hamburga rekao je:„Imamo jedino on-lajn probe da ne poludimo“. To je opšta slika atmosfere u pozorištu. Koordinatorka pozorišnog života u Velikoj Britaniji izjavila je da su štete u pozorištu procentualno veće nego ukupna šteta u engleskoj privredi, zato što je njihovo pozorište komercijalno, a posledice ne mogu da se zamisle kakve će biti. U Sloveniji je policijski čas trajao do prošlog četvrtka. U Bosni ljudi koje poznajem kazali su da su izgubili kondiciju da se bave pozorištem. Mnoga pozorišta u Hrvatskoj i Crnoj Gori nisu ni imali predstave. U takvoj jednoj atmosferi, upšte izaći sa važnom pozorišnom delatnošću kao što je festival jeste stvar podviga i vlike sreće. Zbog svega toga mnoge predstave sam gledao preko videa i sa kolegama razgovarao preko sajta – dodao je Munjin.

Za publiku je odvojena četvrtina sale, odnosno 150 mesta i moraju se sprovesti sve pandemijske mere. Nemanja Ranković, umetnički direktor užičkog pozorišta, rekao je da zbog epidemije neće biti pratećeg programa, sem izložbe fotografija užičkog fotografa Baje Vujovića na otvaranju festivala.

Autor: LZS

 

 

Leave a Comment